Kłopoty ze snem? Ten zabieg pomoże ci się wyciszyć

anna.winiarz 2019-03-01

Na problemy ze snem skarży się bardzo wielu Polaków. Najczęściej doskwierają nam trudności z zasypianiem, nocne wybudzenia oraz uczucie niewyspania i zmęczenia o poranku. By skutecznie walczyć z zaburzeniami snu, należy poznać ich przyczynę, choć istnieje kilka sprawdzonych metod, które pozwolą nam się wyciszyć i poprawić jakość nocnego wypoczynku.

Rodzaje zaburzeń snu

Zaburzenia snu mogą mieć różne przyczyny i charakter. Do ich podziału stosuje się między innymi amerykańską Międzynarodową Klasyfikację Zaburzeń Snu, która wyróżnia jednostki chorobowe pierwotne i wtórne. W przypadku zaburzeń wtórnych przyczyną kłopotów ze snem są choroby psychiczne i somatyczne bądź przyjmowanie leków czy używek.

Z kolei zaburzenia pierwotne dzieli się dodatkowo na dyssomnie i parasomnie. Dyssomnie są związane z nieprawidłową ilością lub jakością snu. Z zaburzeniem tym mamy do czynienia, gdy sen trwa zbyt krótko, za długo lub ma niewłaściwy przebieg. O parasomni natomiast mówimy, gdy czas trwania snu jest odpowiedni, lecz w jego trakcie występują niepożądane zachowania – osoba chora lunatykuje, ma koszmary senne, doznaje paraliżu sennego, płacze czy wymachuje rękami.

Kłopoty ze snem – przyczyny

Kłopoty ze snem mogą mieć różne przyczyny. Jak już zostało wspomniane, przy zaburzeniach wtórnych źródłem problemu mogą być schorzenia psychiczne i somatyczne czy uzależnienie od leków i używek. Z kolei pierwotne zaburzenia snu mogą być konsekwencją uwarunkowań genetycznych, czynników psychofizjologicznych oraz nieprzestrzegania zasad higieny snu.

W przypadku uwarunkowań genetycznych takie dolegliwości jak płytki, przerywany i krótki sen mogą pojawiać się już w dzieciństwie, a wraz z wiekiem przyjmują postać przewlekłą. Do czynników psychofizjologicznych, powodujących kłopoty ze snem, zalicza się najróżniejsze trudne sytuacje życiowe wywołujące długotrwały stres, przykładowo trudności finansowe, rozwód czy śmierć bliskiej osoby.

Natomiast pod pojęciem nieprzestrzegania zasad higieny snu kryje się nieregularny tryb życia oraz inne szkodliwe nawyki, w tym zasypianie i budzenie się o różnych porach, spędzanie dużej ilości czasu przy sztucznym oświetleniu czy brak regularnej aktywności fizycznej.

Jak poprawić jakość snu?

Z zaburzeniami snu można skutecznie walczyć. Choć w niektórych przypadkach konieczna będzie konsultacja lekarska, bardzo często wystarczająca okazuje się zmiana trybu życia i eliminacja niezdrowych przyzwyczajeń. By poprawić jakość nocnego wypoczynku, należy przede wszystkim ustalić regularne godziny snu i przestrzegać ich nawet w weekendy.

Przed snem lepiej unikać gorących kąpieli oraz intensywnego wysiłku, które mogą podnieść temperaturę ciała. Przed położeniem się do łóżka warto także wywietrzyć pokój, w którym śpimy. Ważne jest też, by nie zasypiać przy niebieskim świetle, emitowanym między innymi przez telefonu, komputery czy telewizory.

Przy kłopotach ze snem i wyciszeniem pomocne będą również specjalne zabiegi SPA, takie jak Rytuał Prosleep. To innowacyjny, silnie oddziałujący na zmysły masaż, który pozwala się wyciszyć i zrelaksować, a tym samym poprawić jakość snu. Rytuał Prosleep to połączenie wyjątkowego dotyku, dźwięku i aromaterapii, które pomaga osiągnąć stan spokoju umysłu i ciała. Rytuał Prosleep to zabieg opracowany z myślą o osobach zestresowanych, mających problemy ze snem i efektywnym odpoczynkiem, niemniej będzie on polecany także tym, którzy potrzebują relaksu i głębokiego odprężenia.

2019-06-11 — Kalendarium Lato
2018-11-14 — BB GLOW
2018-03-20 — Pakiety Day SPA
2018-01-01 — kalendarium zima 2017
2017-12-30 — Poszerzamy nasz zespół!
2017-03-14 — Poszerzona oferta masaży
2017-03-01 — Nowość w ofercie!
2016-10-05 — NOWOŚĆ W OFERCIE!
2016-09-26 — Kalendarium jesień!
2016-08-24 — Sierpniowa promocja!
2016-06-28 — Kalendarium lato!
2016-01-26 — Spotkanie karnawałowe